Lite vandring vore skoj.

Det finns en bok, "Folket på Kjeåsen" skriven av Bror Ekström. Jag har inte läst den, men min pappa gjorde det för en herrans massa år sen. Kjeåsen är en plats vid Eidfjord i Norge. Högst upp på ett fjäll ligger nu (om jag inte minns fel) två gårdar som varit bebodda sedan mitten av 1600-talet. Det intressanta med det hela är vandringen upp till gårdarna. Numera finns även en bilväg, OM man skulle föredra det. Det är facinerande att vandra samma väg som "Folket på Kjeåsen" gjorde på 1600-talet och se  stigen som då var den ända vägen ner till dalen. Facinerande är också att dom denna väg släpat upp allt material som krävdes för att bygga gårdarna.

Min pappa blev inspirerad av boken och tog med hela familjen på semester i Norge 1997. Vi var då bl a upp på Kjeåsen. Jag var då 9 år och skulle gärna göra om det. Stigningen är på 600 m och är vad jag kan minnas väldigt brant vissa partier. Vandringen upp tog oss då ungefär 2 timmar, inkl. fikapaus i "övernattningsgrottan".

Får jag mot förmodan tid över i sommar, ska jag till Norge och vandra.




Lite klättrning. Jag, mamma och syster.


Passagen över stenslutningen.
Jag och mammsen


Vandringen upp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0